icon-bed-bedicon-bed-headboardicon-bed-legsicon-bed-matressicon-calendaricon-carticon-checkicon-closeicon-contacticon-customer-serviceicon-downicon-filter-option-2icon-filter-optionicon-removeicon-returnsicon-searchicon-shippingicon-storesicon-wishlist
  • Fri frakt
  • Fri retur
  • Öppet köp

Allmänna Villkor

Följande allmänna villkor gäller för försäljning av sängar och tillbehör och annan lös egendom (nedan kallade Produkterna) av Sleepo AB, 556857-0146, (nedan kallat Sleepo), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad Kunden) och Sleepo. Vid försäljning till konsument tillämpar Sleepo de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning.

Beställning

Beställning av Produkterna sker via www.sleepo.se, 08-20 87 70 eller info@sleepo.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Sleepo bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse via e-post. Sleepo ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Sleepo reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och förbehålls rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Sleepo rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Sleepo sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Sleepo ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att Kunden beställt densamma enligt ovan.

Om du har beställt en säng och en tillhörande produkt med längre leveranstid än sängen så levereras hela din order vid samma tillfälle. Exempel är att du har beställt en säng med tillhörande gavel eller sänglådor, där tillbehören har längre leveranstid än själva sängen. Delleverans sker inte automatiskt, men vi hjälper gärna till att dellevera din order efter kontakt med kundtjänsten.

 

Leveransvillkor och Frakt

Sleepo erbjuder alltid fri frakt och fria returer på alla sina produkter till sina kunder i Sverige. Sleepo erbjuder Inbärning och Bortforsling som tillval på säng och möbelbeställningar mot en extra kostnad. 395 kronor för Inbärning och 890 kronor för Inbärning och Bortforsling.
Mindre produkter så som sängkläder, kuddar, täcken, spjälsängar m.m, levereras via postombud normalt inom 1- 3 arbetsdagar inom Sverige. Vi samarbetar med Posten för denna typ av leverans. Sleepo försöker alltid se till att du ska få dina produkter så fort som möjligt.
Större produkter såsom sängar, bäddmadrasser och sänggavlar levereras med olika leveranstider beroende på varumäre. Leveranstiden framgår i din orderbekräftelse. Denna information finns tydligt specificerad på varje produkt. Observera att vi inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige, med undantag för Gotland. Leveranssättet inbärning kan erbjudas till kunder i hela landet, med undantag för orter som kräver båttransport (på Gotland erbjuder vi inbärning). 

Observera att du som kund kan behöva vara behjälplig vid tillvalstjänsten Inbärning på vissa postnummer. Detta på grund av att transportfirman endast erbjuder en chaufför.

Vid utebliven hemleverans som orsakats av kunden har Sleepo rätt att debitera beställaren 490 kr. Utebliven hemleverans innebär att du ångrar ditt köp i ett skede där din beställning redan lämnat vårt lager och är på väg/redan finns på en terminal i din stad. Sleepo har även rätt att ta ut denna kostnad ifall kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller efter överenskommen leveranstid med transportbolaget.  Tänk på att du som kund alltid har öppet köp i 14 dagar från och med att du mottagit din leverans. För att kunna utnyttja kostnadsfri retur måste varan finnas i ditt hem och returen bokas tillsammans med kundtjänsten.

Vid leverans: Kontrollera ordern.
När ni tar emot leveransen måste ni kontrollera om förpackningen är skadad (låt inte en stressad chaufför hindra er från detta). Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som chauffören/utlämningsstället har. OBS! Är inte skadan noterad kan inte reklamation göras. Skador dokumenteras med foton, både med och utan emballage, och mailas till oss info@sleepo.se. Reklamationer ej gjorda inom 7 dagar efter leverans godkännes ej.

Vid godkänd reklamation av transportskada byter vi ut delar av produkten eller hela produkten beroende på vilket som är enklast och mest ekonomiskt. Den skadade produkten hämtas ej tillbaks utav vår transportfirma utan den behåller eller slänger du efter överenskommelse med kundtjänst.

Leveransinformation

Sängar och andra större produkter levereras normalt sätt med Bring Express/DHL i hela Sverige. När produkten/produkterna har anlänt till Bring Express/DHL aviseras du per telefon om leveransdag samt tidsfönster. DHL sms-aviserar med kund. Leveransen sker på vardagar, normalt mellan kl. 08.00 och 18.00. Observera att vi inte kan garantera leverans under kvällstid. Det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 5-6 timmar (exempelvis kl. 08.00–12.00). Det är viktigt att du som kund håller dig hemma under hela det tidsintervall som du fått avsatt för leverans.

Viktigt att du som kund skyddar dina golv och bereder fri väg intill anvisat rum. Observera även att de anställda på vår transportfirma av lagskäl och försäkringsskäl inte har möjlighet att ta av sig sina skor när de bär in produkter. Täck därför gärna över ditt golv om du har ömtåliga eller fläckkänsliga golv.

Tjänsten bortforsling innebär att transportfirman i samband med leveransen av din beställning tar med sig en likvärdig produkt som lämnas för miljöåtervinning. Vid bortforsling av en säng ska denna säng vara nedmonterad, d.v.s. eventuell sängram, huvudgavel och sängben ska vara borttagna från sängen och kunna hanteras som separata kollin. Produkten ska vara redo för upphämtning i ditt hem och ska därför stå vid ytterdörren.

Mindre produkter, som till exempel: sängkläder, kuddar, täcken, spjälsängar m.m, levereras med hjälp av Posten/Schenker till ditt närmaste Postombud. När paketet anlänt till ombudet skickas ett SMS ut om att ditt paket finns klart för upphämtning. Har du inte angivit ett mobilnummer får du istället en brev avi som inkluderar referensnummer samt anvisning om var paketet finns att hämta.

Hämtas paketet ej ut från ombud äger Sleepo rätten att debitera kunden med 249 kr för varje ej uthämtad order.

Nekar du eller avbryter du din order efter att beställningen lämnat vårt lager så äger Sleepo rätten att debitera kunden 490 kr. (OBS! Vid avbruten beställning till Gotland tas en kostnad på 980 kr)

En så kallad bomkörning som innebär att du bokat in en leverans men sedan inte är på plats vid leveransen äger Sleepo rätten att debitera kunden 490 kr.

Adressändring som inkommer efter att beställningen lämnat lagret beläggs med en administrationsavgift på 150 kr.

Tänk på att du som kund alltid skall kunna visa legitimation vid utlämning/leveransen av produkterna.

 

Leveransgaranti

Vi garanterar att angivna leveranstider hålls. Vid eventuell försening kompenserar Sleepo med maximalt 1000 kr av värdet på den eller de varor som är försenade. Kompensationen beräknas enligt följande:

7 - 11 arbetsdagar försenad: 2,5 % av produktens värde

12 - 17 arbetsdagar försenad: 5 % av produktens värde

18 eller fler arbetsdagar försenad: 7,5 % av produktens värde

Returer & ångerrätt

Hos Sleepo har du fri retur vilket innebär att du alltid kan returnera dina produkter inom 14 dagar efter uthämtad leverans. För att kunna returnera en produkt så måste den vara i oförändrat skick. Detta innebär att om du väljer att ta upp produkten ur originalförpackningen så är du ansvarig för att skydda varan ordentligt mot smuts, hår eller dylikt. Varan ska även kunna packas tillbaka i originalförpackningen. Sleepo bjuder på en (1) fri retur per order, vilket innebär att om du som kund inte varit tillgänlig vid upphämtningen hemma (gäller sängar och större möbler) så bekostar du själv returen vid nästa tillfälle. Om du skulle vilja använda dig utav en annan transportfirma för retur än den Sleepo använder, bekostar du detta själv.

Observera att vi inte erbjuder öppet köp för företag och kommuner, dvs endast privatkonsumenter.

Sängar, möbler och inredning får returneras förutsatt att produkten inte varit monterad eller använd, om man är osäker på produkten så ska man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick - alltså oanvänd.

Du ansvarar själv för att varan är tillräckligt väl emballerad för att kunna returneras utan att bli skadad eller smutsig under transporten. Om produkten ej är i originalskick debiteras du för värdeminskningen, detta gäller även om det finns ett originalemballage som hör till produkten. Efter granskning av returen tar Sleepo ett beslut gällande värdeminskningen. Du ansvarar även själv för att produkten du returnerar ska nå oss, om varan skulle försvinna i transporten genomför du själv en reklamation till berörd transportfirma. Transportfirman ersätter dig sedan enligt deras villkor.

Tempurprodukter ska ligga i sin originalkartong för godkänd retur. Tempurprodukter ska vara helt oanvända vid retur då just Tempur tillhör produktgruppen "hygienprodukt" på grund av sitt tryckavlastande material. Vi garanterar att alla Tempur-produkter är nya vid leverans och ej använts av någon annan kund sedan innan.
 
Önskar du returnera en möbel eller en annan vara som du fått via hemleverans så kontaktar du oss på info@sleepo.se och anger ditt ordernummer. När vi har hanterat din retur så återbetalas du via det betalsätt du valt.

 

Vid köp av en vara som är specialtillverkad/beställd eller på annat sätt anpassad för dig så gäller inte ångerrätten. Det gäller speciellt varumärket Inbed Sweden och Mille Notti vars produkter som tillverkas i ett specifikt tyg och färg just för dig.

 

Vi erbjuder ingen ångerrätt på Tempurkuddar som är köpta i vårt butik på Markvarsgatan 9.

 

Sovgaranti

När du köper sängarna Jupiter eller Venus från varumärket Kinnabädden (gäller ej storlek 210 cm på längden) får du 90 dagars gratis bytesrätt av fastheten på sängen och möjlighet att sova på saken. Skulle du mot förmodan inom denna period upptäcka att din nya säng är för hård eller för mjuk så hör du av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig. Vi skickar dig då en ny fast eller medium fjäderkassett till sängen helt utan kostnad. Byte av fasthet får endast utnyttjas vid ett tillfälle från 30 dagar efter mottagandet av sängen och inom 90 dagar, därefter upphör garantin.

 

Reklamation

Så tråkigt att din vara är defekt. För att vi snabbt och smidigt ska kunna hantera din reklamation så behöver vi följande underlag ifrån dig.

  1. Ditt ordernummer (du finner detta i din orderbekräftelse)
  2. En tydlig beskrivning av problemet
  3. Bilder som visar defekten/defekterna

Reklamationen mailar du sedan in till info@sleepo.se Observera att vi inte kan hjälpa dig med en reklamation över telefon.

Garanti

Sleepo säljer sängar med 15 års garanti på ram och fjäderbrott samt 5 års garanti på motorer och ställbara sängar. Sleepo erbjuder alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns på produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras av Sleepo samt ansvarig leverantör.

Betalningssätt

Sleepo använder sig av KLARNA Checkout. 

Läs gärna Klarnas fullständiga kontovillkor. Klarna hanterar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

Personuppgiftspolicy

Sleepo ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av de allmänna vilkoren samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Sleepo.se, eller Sleepo.se samarbetspartners.

Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Prisgaranti

Vi på Sleepo vill att du alltid ska känna dig trygg med att vi erbjuder dig som kund marknadens bästa priser.

Om du köpt en vara hos oss och därefter, inom sju (7) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara till ett billigare pris i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig.

För att du skall ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du, inom tiden ovan, visa för oss att vara av samma märke, modell och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än hos oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en länk som tydigt visar detta (skärdumpar godtas inte).

I den händelse frakt-, tull- eller andra avgifter tillkommer på konkurrenters priser, skall alla sådana avgifter inkluderas vid jämförelse. Leveranstiden är även avgörande, för att vi ska kunna prismatcha måste villkoren vara desamma, dvs att leveranstiden på det andra företaget inte är längre än vad det är på Sleepo.

Tvister och lagval

På dessa allmänna villkor ska svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvister med anledning av dessa allmänna villkor mellan Sleepo och en Kund som inte är konsument skall prövas vid Stockholms tingsrätt som första och enda instans.

Vid frågor eller funderingar om Sleepos allmänna villkor kontaktas kundtjänst via telefon: 08 - 20 87 70 eller via e-post: info@sleepo.se

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara