Följande köpvillkor (nedan kallade Villkoren) gäller för försäljning av sängar, möbler, inredning och annan lös egendom (nedan kallade Produkterna) av Sleepo AB, 556857-0146, (nedan kallat Sleepo), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad Kunden) och Sleepo. Vid försäljning till konsument tillämpar Sleepo de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning.
Beställning sker via www.sleepo.se eller per telefon 08-20 87 70. Vid beställning träffas avtal om köp först när Sleepo bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse via e-post.
Sleepo ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Sleepo reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och förbehålls rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
För att kunna göra ett köp via Sleepos hemsida måste du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Sleepo Integritetspolicy.
Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Sleepo rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Sleepo sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Sleepo ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att Kunden beställt densamma enligt ovan.
Vid beställning av soffor, prydnadskuddar, gardiner, handdukar och övriga tyger rekommenderar Sleepo att beställningen görs vid ett och samma tillfälle då olika produktioner kan ha olika nyanser av tyget på grund av färgbad. Sleepo kan inte garantera precis samma nyans om beställning delas upp och görs vid två olika tillfällen. Har du vid ett tidigare tillfälle köpt en vara i tyg och vill komplettera är du välkommen att maila en bild till info@sleepo.se så ska vi göra vårt bästa för att få fram samma nyans.
När du bestämt dig för en möbel, mät hemma så att du verkligen får in din möbel genom dörrar och trapphus. Du som kund är ansvarig för att säkerställa att produkterna kan levereras i sin helhet till den angivna platsen i ditt hem. Skulle det inte gå att leverera produkten står kunden för bomkörningskostanden på 490kr.
Då det är viktigt att hålla så korta leveranstider som möjligt till kund kan vi inte avbryta en order som finns i lager vid beställningstillfället. Vi kan inte senarelägga beställningar som läggs under perioden 20/11-2024 - 4/12-2024. Detta gör också att vill man senarelägga en order behöver man ringa oss på 08 20 87 70 så kan vi lägga ordern tillsammans och på så sätt senarelägga ordern. Vi har tyvärr inga möjligheter till att senarelägga en order längre än 1 månad.
Sleepo erbjuder fri frakt (hemleverans 149 kr och hemleverans med inbärning 595 kr). Leveranstiden av din order hittar du på din orderbekräftelse.
Av miljöskäl och god service försöker vi alltid att samleverera din order. Det är då varan med längst leveranstid som avgör tiden. Vissa avvikelser kan dock förekomma och i vissa fall kan varor levereras vid olika tillfällen om de levereras från olika lager. Kontakta gärna oss på kundservice för mer information av specifikt din order. Vi levererar till alla adresser i hela Sverige förutom de som områden som inte trafikeras av vår transportör (DHL) samt de områden som kräver båttransport, undantaget Gotland. I de fall det behövs levereras med hjälp av båt, vänligen kontakta kundservice på info@sleepo.se eller ring 08- 20 87 70 så hjälper vi till med förmedling av transportör som levererar till öarna.
Sängar och andra större produkter levereras normalt sätt med Bring/DHL/LGT i hela Sverige. När produkten/produkterna har anlänt till Bring/DHL/LGT aviseras du per telefon med förslag på leveransdag samt tidsfönster. Leveransen erbjuds på vardagar inom intervallet kl. 08.00 och 18.00.
Observera att vi inte kan garantera leverans under kvällstid eller leverans inom hela det intervallet. Det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 5-6 timmar (exempelvis kl. 08.00–12.00). Det är viktigt att du som kund håller dig hemma under hela det tidsintervall som du fått avsatt för leverans
Mindre lagerförda produkter så som sängkläder, kuddar, täcken m.m, levereras via närmsta DHL-postombud, normalt inom 1-3 arbetsdagar inom Sverige. Vi samarbetar med DHL för denna typ av leverans. Sleepo försöker alltid se till att du ska få dina produkter så fort som möjligt.
För både hemleverans och hämtning vid utlämningsställe är det är viktigt att du som kund angett ett svenskt mobilnummer för att kunna ta emot en avisering.
Avvikelser vid leverans
Hämtas paketet ej ut från ombud äger Sleepo rätten att debitera kunden med 250 kr för varje ej uthämtad order.
Nekar du eller avbryter du din order efter att beställningen lämnat vårt lager så äger Sleepo rätten att debitera kunden 490 kr. (OBS! Vid avbruten beställning till Gotland tas en kostnad på 980 kr)
En så kallad bomkörning som innebär att du bokat in en leverans men sedan inte är på plats vid leveransen äger Sleepo rätten att debitera kunden 490 kr.
Vid utebliven hemleverans som orsakats av kunden har Sleepo rätt att debitera beställaren 490 kr. Utebliven hemleverans innebär att du ångrar ditt köp i ett skede där din beställning redan lämnat vårt lager och är på väg/redan finns på en terminal i din stad. Sleepo har även rätt att ta ut denna kostnad ifall kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller efter överenskommen leveranstid med transportbolaget.
Adressändring och kontaktuppgifter inom samma stad där ändringen inkommer efter att beställningen lämnat lagret beläggs med en administrationsavgift på 250 kr.
Adressändring och kontaktuppgifter till en annan stad (gäller vid hemleverans) där ändringen inkommer efter att beställningen lämnat lagret beläggs med en administrationsavgift/fraktavgift på 490 kronor.
Tänk på att du som kund alltid skall kunna visa legitimation vid utlämning/leveransen av produkterna.
Vid leverans: Kontrollera ordern.
När ni tar emot leveransen måste ni kontrollera om förpackningen är skadad (låt inte en stressad chaufför hindra er från detta). Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som chauffören/utlämningsstället har.
OBS! Är inte skadan noterad kan inte reklamation göras. Både uppenbara skador på emballage och dolda skador ska dokumenteras med foton, både med och utan emballage, och mailas till oss info@sleepo.se. Reklamationer ej gjorda inom 3 dagar, inklusive leveransdagen, efter leverans godkännes ej.
Vid godkänd reklamation av transportskada byter vi ut delar av produkten eller hela produkten beroende på vilket som är enklast och mest ekonomiskt. Den skadade produkten hämtas ej tillbaka utav vår transportfirma utan den behåller eller slänger du efter överenskommelse med kundtjänst.
Du som kund måste vid leveranstillfället skriva under chaufförens fraktsedel där du bekräftar att leveransen varit i sin helhet, alternativt rapporterar du eventuella skador. Skulle du mot förmodan inte vara hemma vid leveranstillfället så har du avsagt dig din reklamationsrätt.
Leveransgaranti
Vid eventuell försening kompenserar Sleepo med maximalt 1000 kr av värdet på den eller de varor som är försenade. Kompensationen beräknas enligt följande:
7 - 11 arbetsdagar försenad: 2,5 % av produktens värde
12 - 17 arbetsdagar försenad: 5 % av produktens värde
18 eller fler arbetsdagar försenad: 7,5 % av produktens värde
*Observera att vår leveransgaranti inte gäller beställningar under BLACKWEEKS (20/11-4/12-2024). Detta beror på att det är högt tryck både på vårt lager och hos våra transportörer under denna tidsperiod och vi kan därför inte garantera exakta leveranstider.
För beställningar som läggs under perioden 20/11-2024 - 23/12-2024 gäller förlängt öppetköp till och med den 31/1-2025.
Hos Sleepo har du ångerrätt vilket innebär att du alltid kan returnera dina produkter inom 14 dagar efter mottagen leverans eller hämtad sändning.
Önskar du att returnera din order använder du dig av retursedeln som medföljer via leverans till postombud. Vid hemleverans kontaktar du oss på kundservice (info@sleepo.se) så skickar vi dig en retursedel. Returkostnaden är 49 kr när returen sker via postombud och 99 kr när varan returneras från hemmet. Vid vissa postombuds sändningar så finns det undantag då även ombudspaket kommer utan retursedel, då är det bara att ni kontaktar vår kundservice så ordnar vi en returetikett. När din retur har kommit till oss återbetalar vi motsvarande belopp/justerar din faktura, exklusive returfraktkostnaden. Eventuell fraktkostnad vid beställningstillfället återbetalas inte. Återbetalningen sker inom 14 dagar från ankommen retur till vårt lager. Kund måste alltid inkomma med inlämningskvitto eller kvittens från upphämtning vid hemleverans om det behövs för att styrka att retur gjorts.
Returadress:
Sleepo AB / LGT Logistics AB
Verkstadsgatan 15
54350 Tibro
Ångerblankett
Du kan använda denna blankett om du som konsument vill ångra ett avtal enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Du som konsument har även möjlighet att ångra dig på annat sätt än med blanketten, men spara alltid underlag som visar att du har ångrat dig.
Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se ). Blanketten ska sedan skickas in till oss på
info@sleepo.se
Sängar, möbler och inredning får returneras förutsatt att produkten inte varit monterad eller använd. På sängar, soffor, bord och stolar får t.ex benen inte vara uppbrutna och ha varit monterade på möbeln vid en eventuell retur.
Om produkten ej är i originalskick debiteras du för värdeminskningen, detta gäller även om det finns ett originalemballage som hör till produkten. Efter granskning av returen tar Sleepo ett beslut gällande värdeminskningen.
Alla våra bäddmadrasser, täcken och sovkuddar räknas som hygienartiklar och måste vara helt oanvända vid retur samt returneras i sin originalkartong. Vi garanterar att alla produkter av denna typ är nya vid leverans och ej använts av någon annan kund sedan innan.
Du ansvarar själv för att varan är tillräckligt väl emballerad för att kunna returneras utan att bli skadad eller smutsig under transporten. Då originalförpackningen också behöver vara intakt när din vara kommit till oss så behöver du använda dig av ett ytteremballage. Sätt då fast retursedeln på ytteremballaget ej på varans originalförpackning.
Väljer du att inte använda dig av våra retursedlar vid retur övergår transportansvaret till dig som kund att anordna och betala returfrakten och säkerställa att varan kommer fram till oss. Det är rekommenderat att använda ett alternativ där du kan spåra paketet.
Vid köp av en vara som är specialtillverkad/beställd eller på annat sätt anpassad för dig så gäller inte ångerrätten. Detta gäller även våra stenbord då dem är tillverkade i natursten som kräver kraftig emballering. Kartongen som produkten skickas i är därför förbrukad efter den har öppnats och kan inte återanvändas vid en retur.
Ångerrätt och öppet köp gäller ej för företagskunder.
Vi erbjuder ingen ångerrätt på produkter som köps och avhämtas i vårt Showroom på Markvardsgatan 9, Stockholm.
Sleepo kan från tid till annan erbjuda kampanjer på hemsidan som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Sleepo i samband med kampanjen. Sleepo förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på hemsidan gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och normal aktsamhet iakttagits. Vid reklamation ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel på varan måste ske inom skälig tid, dvs inom 2 månader.
Vid synliga fel på varan ska anmälan göras efter att du synat dina varor direkt efter leveranstillfället så att det inte kan vara något tvivel om att skadan inte orsakades efter att du fick den. Om reklamation upptäcks vid emottagandet måste emballage vara kvar samt produkten får inte användas.
För att vi snabbt och smidigt ska kunna hantera din reklamation så behöver vi följande underlag ifrån dig.
Reklamationen mailar du sedan in till info@sleepo.se
Vid godkänd reklamation byter vi ut delar av produkten eller hela produkten beroende på vilket som är enklast och mest ekonomiskt. Den skadade produkten hämtas ej tillbaka utav vår transportfirma utan den kasserar du på egen hand efter överenskommelse med kundservice.
Sleepo säljer sängar med garanti på ram och fjäderbrott samt garanti på motorer och ställbara sängar. Garantilängden anges på vår hemsida i beskrivningen vid varje produkt. Sleepo erbjuder alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns på produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras av Sleepo samt ansvarig leverantör.
Var god notera att vid köp av ljuskälla, med eller utan annan produkt, gäller ingen garanti.
Sleepo använder sig av Svea Checkout.
Din faktura kommer aktiveras när din vara har skickats. Observera att om du har fler varor i din order och att de skickas från olika speditörer så kan fakturan aktiveras när din första vara skickas. Vänligen kontakta vår Kundtjänst om du har några frågor.
Företagsfaktura:
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Läs gärna Sveas fullständiga kontovillkor och deras fullständiga villkor. Svea hanterar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.
Sleepo ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Genom godkännande av Villkoren samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Sleepo.se, eller Sleepo.se samarbetspartners. Läs mer om Sleepos Integritetspolicy.
Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.
Vi på Sleepo vill att du alltid ska känna dig trygg med att vi erbjuder dig som kund marknadens bästa priser.
Om du köpt en vara hos oss och därefter, inom sju (7) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara till ett billigare pris i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig.
För att du skall ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du, inom tiden ovan, visa för oss att vara av samma märke, modell och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än hos oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en länk som tydligt visar detta (skärmdumpar godtas inte).
I den händelse frakt-, tull- eller andra avgifter tillkommer på konkurrenters priser, skall alla sådana avgifter inkluderas vid jämförelse. Alla villkor hos den andra internetbutiken behöver vara samma eller bättre än våra för att prisgarantin ska kunna tillämpas. Leveranstiden är även avgörande dvs att leveranstiden på det andra företaget inte är längre än vad det är på Sleepo.
På dessa Villkor ska svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Tvister med anledning av dessa allmänna villkor mellan Sleepo och en Kund som inte är konsument skall prövas vid Stockholms tingsrätt som första och enda instans.
Vid frågor eller funderingar om Sleepos köp- och leveransvillkor kontaktas kundtjänst via telefon: 08 - 20 87 70 eller via e-post: info@sleepo.se
19/7 2024